Review: 365 dingen om te doen met LEGO steentjes

Een jaar geleden schreef ik al een blog over creatieve ideeën boeken met LEGO bouwsteentjes. Op de lerarenbeurs drie weken geleden vond ik een nieuw LEGO ideeën boek, ik kocht het en vertel je in deze blog over wat je in de klas kan met dit boek.

Sommige kinderen gaan met LEGO direct aan de slag, andere kinderen willen eerst bedenken wat ze gaan bouwen. Sommige kinderen zijn zeer creatief en bedenken steeds iets nieuws, andere kinderen bouwen iedere keer hetzelfde. Sommige kinderen daag je in de klas uit door ze een moeilijke bouwopdracht met LEGO te geven, andere kinderen probeer je juist te motiveren om te leren door ze even op een andere manier bezig te laten zijn. Ieder kind is anders, maar ieder kind kan in dit boek inspiratie vinden.

Ik vond dit boek bij de beursstand van uitgeverij Meis en Maas. Meis en Maas is een zelfstandige uitgeverij in Amsterdam. De uitgeverij gelooft dat humor, lef, karakter en fantasie cruciaal zijn in de ontwikkeling van opgroeiende kinderen en stimuleert dit met haar producten. De uitgeverij kenmerkt zich door opvallende boeken, magazines en gifts die kinderen te gek vinden om te krijgen en (groot) ouders leuk vinden om te geven. De uitgeverij werkt veel samen met LEGO. Zo kopen wij met grote regelmaat de tijdschriften van LEGO Ninjago, LEGO NEXO Knights en LEGO city. Maar we hebben ook al wat boeken uitgegeven door deze uitgeverij in onze kast staan. Bijvoorbeeld de boeken over de NEXO Knights.

20170212_170703

De voorkant van het boek is al erg aantrekkelijk en laat vele foto’s van LEGO bouwideeën zien. Ook vindt je op de voorkant een klein rood computertje. Dit computertje is een activiteitenkiezer en stopwatch in één. Als je niet kan kiezen welke activiteit uit het boek je gaat doen dan druk je op het vraagteken. Er komt er een cijfer tussen 1 en 365 in beeld. Het cijfer hoort bij een activiteit met datzelfde getal in het boek. Wil je de activiteit uitdagender maken? Gebruik dan de overige knopjes voor de bediening van de stopwatch. Houdt bij hoe lang je erover doet om een activiteit uit te voeren of zorg dat een activiteit binnen een bepaalde tijd af is. Het computertje is een leuk extraatje, maar in de praktijk merk ik dat het nauwelijks gebruikt wordt.

20170212_171840

Het boek begint met een overzicht van alle activiteiten ingedeeld in verschillende categorieën. Sommige categorieën maken mij al direct nieuwsgierig. Bijvoorbeeld de categorie: “Fleur je bureau op”. Of de categorie: “Leuke dingen die je met minifiguren kunt doen”.

20170212_181147

Dan volgt er een gebruiksaanwijzing bij het boek, er worden bouwgeheimen onthuld. Als je deze geheimen kent wordt je een betere LEGO bouwer. Een belangrijke boodschap is: “Wees creatief!” Gebruik de ideeën in dit boek als startpunt voor je eigen creaties en laat je niet ontmoedigen als je niet alle onderdelen hebt. Zoek een slimme manier om toch te maken wat je wilt. En het boek gaat nog verder. Het boek geeft tips over wat je kan doen als je bouwwerk voltooid is. Het laat je nadenken over hoe je jouw bouwwerk gaat gebruiken.

20170212_181205

De rest van het boek is gevuld met 365 zeer uiteenlopende activiteiten met het gebruik van LEGO steentjes. Elke activiteit is voorzien van een foto met daarop een voorbeeld bouwwerk. Mijn favoriete activiteiten:

• 4 Fotografeer grappige situaties. Wat doen minifiguren eigenlijk als niemand kijkt? Pak je camera en controleer het zelf! Je kunt allerlei grappige en interessante situaties maken met slechts één of twee minifiguren en een paar huishoudelijke voorwerpen, die er gigantisch uitzien naast een minifiguur!
  • 86 Speel LEGO bingo. Maak een raster van negen vakken en plaats in elk vakje een ander LEGO onderdeel. Je kunt zelf kiezen hoeveel spelers er mee doen, maar er mag nooit een raster zijn met precies dezelfde onderdelen. Wie gaat als eerste “bingo” roepen?
  • 243 Ga op reis met een ansichtkaart. Toe aan vakantie? Als je een ansichtkaart van LEGO steentjes maakt, voelt het net alsof je op reis gaat zonder je huis te verlaten. Bouw een platte scene op een basisplaat en zet hem ergens neer waar iedereen hem kan zien.

In dit boek raak je nooit uitgekeken, elke keer als je door het boek bladert ontdek je weer nieuwe dingen. Met dit boek raak je ook nooit uitgespeeld. Om alle 365 activiteiten uit te voeren heb je heel wat bouwuurtjes nodig, maar je kunt met de verschillende activiteiten ook zo veel kanten op, je zult er nooit helemaal klaar mee zijn. Met dit boek naast je LEGO bak in de klas heb je een garantie voor urenlang kijk- en bouwplezier!

2 reacties op ‘Review: 365 dingen om te doen met LEGO steentjes