Review: LEGO Education, StoryTales

Bij mij op school werken we met de kleuters altijd volgens een thema. Deze periode werken wij rond het thema sprookjes. Binnen dit thema worden er verhalen verteld en voorgelezen. De leerkracht vertelt en leest voor, maar de kinderen vinden het ook heerlijk om zelf verhalen te vertellen. Een perfecte gelegenheid voor mij om mijn set StoryTales tevoorschijn te halen en uit te proberen in de klas. Al bijna een jaar geleden kocht ik deze set. Ik kreeg op dat moment een flinke korting en vond dat ik deze kans niet mocht missen. Ik was er echter tot op dit moment nog niet aan toegekomen om met deze set aan de slag te gaan.

20170130_135039

LEGO StoryTales zit in een stevige bak en bestaat uit 91 losse DUPLO onderdelen en 5 kartonnen achtergrondkaarten. De set bevat daarnaast twee kaarten met lesideeën voor de leerkracht. LEGO StoryTales is geschikt voor kinderen van groep 1 tot groep 3. Ik heb de kinderen steeds in tweetallen met het materiaal laten spelen. Het materiaal ziet er zeer aantrekkelijk uit en toen ik het in mijn klas op de verteltafel plaatste waren de kinderen direct enthousiast en gemotiveerd om aan het werk te gaan.

StoryTales verrijkt de woordenschat en communicatie. Story Tales helpt de kinderen verhalen te bedenken, visualiseren en vertellen. Met de verschillende personages in de vorm van Duplo poppetjes en dieren worden verhalen tot leven gebracht. Met de verschillende achtergrondkaarten bepalen de kinderen zelf waar het verhaal zich afspeelt.

Vlak na de start van het thema sprookjes zette ik mijn set StoryTales in de kring. Ik liet de kinderen eerst zien welke materialen er in de bak zitten en toonde hoe je de achtergrondkaartjes rechtop kan plaatsen zodat je drie scenes krijgt. Daarna las ik het sprookje voor over de drie geitjes. Na het voorlezen van het verhaal mochten de kinderen het verhaal samen met mij nabouwen en vertelden we het verhaal samen nog een keer aan de hand van de DUPLO bouwstenen. We gebruikten de drie grijze platen voor het begin, midden en eind van het verhaal. Het was een vrij lange kring les, maar de kinderen waren zeer enthousiast en wilden allemaal wel even met de geitjes praten en spelen. Uiteindelijk vertelde ik dat de geitjes nog een tijdje in de klas zouden blijven en dat ik de LEGO StoryTales set op de verteltafel zou zetten

.

Tijdens het spelen en werken kunnen de kinderen de verteltafel kiezen op het planbord. De kinderen gaan dan zelfstandig aan de slag met de StoryTales. Ik zie dat de kinderen vaak direct de poppetjes en dieren tevoorschijn halen en al spelend achtergronden plaatsen en verhalen gaan bouwen. Al snel komen ze mij halen om een verhaal aan mij te vertellen. Bij de kleintjes is dit vaak een beschrijving van wat ze zien en gebouwd hebben, door het materiaal wordt het eenvoudiger om een verhaal te vertellen. Bij de oudere kleuters worden volledige sprookjes in chronologische volgorde verteld en merk ik dat de taal steeds rijker wordt. Regelmatig geef ik nog wat tips waarna de kinderen verder bouwen en spelen. In mijn klas zitten ook kinderen die het Nederlands niet als eerste taal hebben. Het is mij opgevallen juist deze kinderen heel graag met StoryTales spelen en steeds meer gaan praten en vertellen met de DUPLO in de handjes. Een uitdaging voor mijn groep is het presenteren. De kinderen voelen zich veilig aan de verteltafel en vertellen de verhalen graag aan de juffen, maar vinden het nog spannend om hun verhaal in de kring aan de grote groep te vertellen.

StoryTales staat nu vijf weken in mijn klas op de verteltafel en wordt tijdens elke speel en werkles gebruikt. De kinderen zijn enorm enthousiast, leren veel en zijn nog lang niet uitgespeeld. Ik heb nog veel plannen. Zo wil ik de kinderen hun weekeindverhaal laten bouwen in één scene en vervolgens er over laten vertellen in de kring. Als de achtergrondkaarten niet helemaal bij deze verhalen passen wil ik de kinderen ook nog eigen achtergrondkaarten laten kleuren.

Ik vindt dit een prachtige set voor gebruik in de kleuterklas van de basisschool!