Meetkunde met Frits Flits

Als juf heb je regelmatig studiedagen waarop het gehele team van jouw school bijgeschoold wordt of door overleg alle neuzen weer dezelfde kant op worden gezet. Bij mij op school hebben we dit jaar veel studiedagen. Studiedagen over de nieuwbouw van onze school. Studiedagen over teamontwikkeling. Het leukst vindt ik de studiedagen die gaan over de ontwikkeling binnen ons kleuteronderwijs.

Vorige week vrijdag kwamen we met alle kleuterleerkrachten bij elkaar voor zo’n studiedag. We zijn met elkaar het kleuteronderwijs op onze school aan het vernieuwen. We willen graag thematisch werken en het spel in de kleuterklas weer centraal stellen. Deze studiedag hebben we met elkaar bekeken hoe je de doelen voor kleuteronderwijs al voor een groot deel kan bereiken met de taal en rekenrituelen die je in de klas doet. Het was fijn om te zien aan hoeveel doelen je onbewust al dagelijks werkt. De kunst is om deze doelen nu meer bewust in te gaan zetten.

lego-meesterbouwer

We werden deze ochtend begeleid door Ellen Versteeg van Onderwijs Advies. Ellen had veel materiaal meegebracht. We bespraken de reken en taaldoelen voor kleuters om ons meer bewust te maken van deze doelen. Natuurlijk heb ik altijd LEGO blokjes in mijn hoofd en toen ik de vele ideeën voorbij zag komen vielen de LEGO blokjes bij mij alweer in elkaar en ontstonden er nieuwe ideeën voor LEGO in het onderwijs. De afgelopen dagen ben ik bezig met het uitwerken van één van deze ideeën. In deze blog wil ik mijn idee “Meetkunde met Frits Flits” met jullie delen.

20170204_084817

Het vak rekenen bestaat bij de kleuters uit drie domeinen. Getalbegrip, meten en meetkunde. Dit werkje valt onder het domein meetkunde.  De kinderen leren de meetkundige begrippen: voor, achter, naast. De kinderen leren de plaats van voorwerpen in de ruimte ten opzichte van elkaar te beschrijven. De kinderen maken van situaties en voorwerpen een visuele voorstelling. Natuurlijk allemaal vanuit het spel met LEGO.

20170204_084912

Ik vulde een LEGO bak met wat LEGO minifigs en kleine bouwsels en maakte er een fotoboekje bij.

20170204_084941

Op de eerste pagina van het fotoboekje stelt Frits Flits zichzelf voor. De kinderen vinden de minifigure van Frits Flits in het bakje en gaan met hem spelen. Frits maakt overal foto’s van. Als het kind niet zelf gaat spelen kan je voordoen hoe Frits Flits langs de LEGO minifigs en bouwsels wandelt en overal een flitsgeluid maakt. In het fotoboekje zitten de foto’s die Frits gemaakt heeft. Kunnen de kinderen erachter komen waar Frits stond toen hij de foto’s maakte?

De kinderen wandelen met Frits rond de bouwsels en poppetjes en bedenken welke foto’s er passen bij de plekjes waar Frits flitst. Ik heb nog maar een klein deel van het fotoalbum gevuld. Nu heb ik alleen nog maar gewerkt met de begrippen: voor, naast en achter. De komende week zal ik het werkje uitproberen in mijn klas om te kijken of het de kinderen motiveert en of de kinderen de begrippen daadwerkelijk zullen leren door gebruik van dit werkje. Vervolgens wil ik het fotoboekje samen met de kinderen verder uitbreiden, door bijvoorbeeld samen met de kinderen foto’s te maken van de LEGO in de bak bij de begrippen veraf en dichtbij.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s